Wat is SEO?
SEO is een onderdeel van Online Marketing en staat voor Search Engine Optimization, engels voor zoekmachine optimalisatie. Dat houdt in dat een website geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines, zoals Google of Bing. Het goed optimaliseren van een website moet leiden tot het zo hoog mogelijk ranken van pagina’s op de zoekresultatenpagina (SERP) voor bepaalde zoekwoorden. SEO valt niet te verwarren met SEA, de betaalde manier om op de zoekresulatenpagina gevonden te worden. De definitie van SEO is daarom:
Search Engine Optimization betekenis
Het optimaliseren van een website voor zoekmachines door middel van verschillende disciplines binnen SEO om op een onbetaalde manier een website of pagina zo hoog mogelijk te ranken voor relevante zoekwoorden.
Hoe werkt SEO?
Voor een zoekmachine zoals Google zijn er meer dan 200 factoren die bepalen wat de ranking van een pagina is op de zoekresultatenpagina. Niet elke factor heeft even veel impact, en daarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Er zijn 4 hoofd aspecten waarop gelet moet worden bij het optimaliseren van een website.
De toegankelijkheid van een website is zeer belangrijk. Zoekmachines gebruiken crawlers om een website te bekijken en te begrijpen. Zoekmachines moeten begrijpen wat er op de website staat om de informatie te kunnen aanbieden aan gebruikers. Als een website niet toegankelijk is voor crawlers dan bestaat de kans dat zoekmachines de website niet kunnen indexeren.
De indexeerbaarheid van een website, houdt in of een website geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Na het crawlen van een website worden pagina’s in een index geplaatst. Een website moet indexeerbaar zijn om op de zoekresultatenpagina getoond te kunnen worden. De belangrijkste pagina’s op een website zijn daarom ook het belangrijkst om geïndexeerd te hebben.
Het optimaliseren van een website binnen een domein gebeurt aan de hand van On-Page SEO. Dit houdt in dat een website ingericht waardoor zoekmachines beter kunnen begrijpen waar een website overgaat. Door een goede On-Page SEO strategie kan een pagina hoger ranken op de zoekresultatenpagina.
Alle optimalisatie invloeden van buitenaf op een website hebben betrekking tot Off-Page SEO. Invloeden van buitenaf kunnen een grote impact hebben op de ranking van een website. Dat dit aspect van SEO te maken heeft met invloed van buitenaf betekent niet dat het niet geoptimaliseerd kan worden.
Bij zoekmachine optimalisatie moet opgepast worden voor het gebruik van Black-Hat SEO. Dit type SEO kan bestraft worden door zoekmachines. Een straf kan zijn dat een pagina of zelfs een hele website wordt uitgesloten van de index van een zoekmachine.
Doel van SEO
Het doel van het optimaliseren van een website voor zoekmachines is het verhogen van bezoekers op de website die op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die de website te bieden heeft. De moeilijkheidsgraad om dit doel te behalen hangt af van de concurrentie die dezelfde informatie, producten of diensten aanbiedt en ook gebruik maakt van Search Engine Optimization.
Voorbeeld: Search Engine Optimization
Een voorbeeld van Search Engine Optimization: een website houdt zich bezig met het verkopen van telefoonhoesjes. Momenteel staat de website op de 2de pagina van Google voor het zoekwoord “telefoonhoesjes”.
De website wordt geanalyseerd door een SEO specialist. Deze specialist komt erachter dat de website al toegankelijk is voor crawlers en geïndexeerd kan worden. Wel waren er een aantal zaken op de website die verbeterd konden worden, zoals het toepassen van het zoekwoord in de titel van de webpagina over telefoonhoesjes. Daarnaast gaat de SEO specialist op zoek naar websites die telefoons verkopen met de vraag of deze links willen plaatsen naar de pagina over telefoonhoesjes.
Na een tijd worden de wijzigingen overgenomen door Google en de links geregistreerd van andere websites. De concurrenten op het zoekwoord “telefoonhoesjes” hebben daarentegen niets aangepast. De website staat na de aanpassingen op de 1ste pagina en wordt veel beter bezocht dan voorheen, logischerwijs wordt er ook meer verkocht.