Search Engine Advertising (SEA)

SEA is een onderdeel van Online Marketing en staat voor Search Engine Advertising, engels voor zoekmachine adverteren. Search engine advertising is het adverteren op zoekmachines. Bekende zoekmachines waar het mogelijk is om advertenties te plaatsen zijn Google en Bing. De advertenties kunnen geplaatst worden op verschillende plekken binnen dit netwerk. Zo is het mogelijk om op de resultatenpagina van zoekmachines te adverteren, maar ook op websites aangesloten bij het netwerk. SEA valt niet te verwarren met SEO, de organische manier om in de zoekresultaten gevonden te worden. De definitie van search engine advertising is daarom:

De promotie van producten en diensten door middel van het plaatsen van betaalde advertenties binnen het netwerk van een zoekmachine.

Het doel van search engine advertising kan verschillend zijn. Een bedrijf kan ervoor kiezen om als doel te hebben de brand awareness te verhogen, maar kan er ook voor kiezen om leads te verzamelen, of conversies te genereren. Op de lange termijn moeten al deze doelen zorgen voor het verhogen van de verkoop van het bedrijf.

Hoe werkt SEA?

Over het algemeen werkt search engine advertising aan de hand van zoekwoorden. Een advertentie kan vertoond worden bij het gebruik van een bepaald zoekwoord. Dit zorgt ervoor dat advertenties gericht kunnen worden aan mensen die op zoek zijn naar een specifiek product. Wanneer deze mensen de advertentie zien kan hierop geklikt worden en komen zij op een webpagina terecht. Over het algemeen wordt er enkel betaald wanneer iemand op de advertentie klikt, maar er kan ook gekozen worden voor andere manieren van betalen.

Om advertenties te kunnen plaatsen binnen het netwerk van een zoekmachine moet gebruik gemaakt worden van een online advertentie systeem. Het systeem dat Google gebruikt heet Google Adwords en is vrijwel het meest populaire systeem. Dit doordat Google een van de meest gebruikte zoekmachines is. Het systeem dat Bing gebruikt heet Bing Ads, maar is in Nederland een minder gebruikte zoekmachine.

Om te kunnen zoekmachine adverteren moet er een account aangemaakt worden bij een van de online advertentie systemen. Elk systeem heeft vervolgens een eigen manier van het opzetten van campagnes en advertenties. Doordat er verschillende plekken zijn waar advertenties geplaatst kunnen worden zijn er ook verschillende soorten advertenties. Zo kunnen er, onder andere, tekst advertenties en visuele advertenties geplaatst worden. Hoe dit in zijn werk gaat verschilt per advertentie netwerk.

Google Adwords is, zoals hierboven besproken, het online advertentie systeem van Google. Binnen Google Adwords kunnen er verschillende advertenties aangemaakt worden, afhankelijk van het doel van de campagne. Soorten advertenties die aangemaakt kunnen worden varieren van search advertenties, display advertenties, shopping advertenties, etc.

Voorbeeld: Search Engine Advertising

Een voorbeeld van search engine advertising is: Een bedrijf dat reizen organiseert heeft een website in het Nederlands en in het Engels omdat zij een internationale reisorganisatie zijn. Zij proberen de 2 weekse reis naar de Bahamas te promoten door middel van search engine advertising.

Zij weten dat Google de meest gebruikte zoekmachine is in Nederland. Daarom maken zij een account aan bij Google Adwords. Vervolgens zetten zij hier een campagne op om de reis naar de Bahamas te promoten. Dit doen zij door middel van zoek advertenties.

Om de doelgroep in de Verenigde Staten te bereiken gebruiken zij Bing Ads omdat dit, ondanks dat het niet de meest gebruikte zoekmachine is, een veel gebruikte zoekmachine is. Ook hier maken zij een account aan en zetten een campagne op met advertenties.

De advertenties lopen nu voor een bepaalde periode en de conversies komen binnen vanuit zowel Nederland als de Verenigde Staten. De search engine advertising campagne was een succes.