Zoekwoorden / Keywords

In SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) wordt de term zoekwoorden, ook wel keywords, vaak gebruikt. Dit is dan ook een belangrijk aspect binnen SEO en SEA. Het goed toepassen van deze woorden op een website kan dan ook voor meer verkeer zorgen.

zoekwoorden keywords

Wat zijn zoekwoorden / keywords?

Zoekwoorden zijn alle woorden of combinaties van meerdere woorden die als zoekopdracht worden ingevoerd in zoekmachines zoals Google en Bing.

Het doel van zoekwoorden

Het doel van de gebruiker is dat zij dankzij deze keywords informatie, producten, of de organisatie vinden waar zij naar opzoek zijn. Door de woorden te gebruiken op pagina’s of in advertenties kunnen deze in de SERP (Search Engine Result Page) terecht komen. Daarom is het belangrijk in SEO en SEA om deze woorden toe te passen. Het vergroot de kans dat een gebruiker de betreffende pagina vindt.

Zoekvolume

Elk zoekwoord heeft een bepaald zoekvolume. Het volume op een woord is het gemiddelde aantal keer per maand dat er op dat specifieke woord gezocht wordt. Het zoekvolume kan per maand verschillen en kan onderhevig zijn aan trends. Zo kan het gebeuren dat het volume van een bepaald woord stijgt of daalt.

Zoekwoorden onderzoek

Om de zoekvolume van een woord te checken moet er een zoekwoorden onderzoek gedaan worden. Tijdens dit onderzoek wordt er gekeken naar relevante woorden waar ook daadwerkelijk op gezocht wordt. Door de juiste woorden te selecteren en te verwerken op de website wordt de kans vergroot om beter gevonden te worden.

Zoekwoorden onderzoek tool

Er zijn verschillende zoekwoorden onderzoek tools beschikbaar. Dit varieert van betaalde opties tot gratis opties.

Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?

Achter elk zoekwoord zit een intentie. Dat wil zeggen dat de gebruiker een bepaald doel heeft wanneer hij of zij op Google zoekt. Deze intenties zijn in 3 categorieën op te delen. Namelijk, informational keywords, transactional keywords en navigational keywords.

Informational keywords

Van alle zoekopdrachten bestaat het grootste deel uit informational keywords. Dit zijn woorden waarbij de intentie van de gebruiker ligt op het verkrijgen van informatie. Gemiddeld gezien bestaat 70% van alle zoekopdrachten uit informational keywords.

Transactional keywords

Na informational keywords bestaat het grootste gedeelte uit transactional keywords. Achter deze woorden zit een koopgerichte intentie. Van alle zoekopdrachten heeft 20% een transactional intentie.

Navigational keywords

Navigational keywords zijn het minst gezochte zoekopdrachten. De intentie is om te navigeren naar een specifieke website. Hierbij wordt de zoekmachine enkel gebruikt als tussenstap. Maar 10% van alle zoekopdrachten heeft een navigational intentie.

Soorten zoekwoorden

Naast de intentie van een zoekwoord zijn er ook verschillende soorten zoekwoorden. Dit kan opgedeeld worden in short tail keywords en long tail keywords.

Short tail keywords

Short tail keywords zijn korte zoekwoorden van 1 tot 2 woorden. Over het algemeen zijn deze minder specifiek en zijn de zoekvolumes relatief hoog.

Long tail keywords

Long tail keywords zijn langere zoekwoorden van 4 tot 6 woorden. Deze woorden zijn vaak specifiek en daardoor zijn de zoekvolume relatief laag.