Social media marketing is één van de belangrijkste soorten online marketing die er is. Maar er zijn veel verschillende social media kanalen. Welke zijn het beste en waar moet jij dit jaar op inzetten? Zie hier alle 8 social media kanalen voor 2020.
8 Social Media Kanalen
1. Facebook
Facebook is al jaren één van de grotere social media kanalen. Wereldwijd neemt het aantal gebruikers dat maandelijks actief is op Facebook elk kwartaal toe. Wel wordt het bedrijf geteisterd door schandalen. Ondanks dat is het voor ondernemers nog steeds interessant om in te zetten op Facebook. Het bedrijf blinkt natuurlijk uit in alle data die zij heeft. Houdt er wel rekening mee dat adverteren op Facebook in 2020 vrijwel noodzakelijk is om je boodschap over te brengen. Dit komt doordat het bereik van organische berichten lager is dan ooit. Organische berichten zijn onbetaalde berichten.
2. Instagram
Instagram stond lang bekend als platform voor kinderen en jongeren. Veel bedrijven vonden het kanaal daardoor niet interessant. Inmiddels maakt een breder publiek gebruik van Instagram. Daarom is het nu voor bedrijven meer dan interessant om een strategie voor Instagram te ontwikkelen. Houdt er wel rekening mee dat de concurrentie hevig is op het social media kanaal. Het organische bereik is flink gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Daarom is het aan te raden om ook op Instagram te adverteren.
3. Twitter
Twitter is een stabiel social media kanaal. Het aantal maandelijks actieve gebruikers blijft al jaren gelijk. Met Twitter kun je op de actualiteit inspelen. Een tweet bestaat voornamelijk uit tekst en is daarom zo geplaatst. Dus deed je nog niets met Twitter? Dan is 2020 het jaar om daarmee te beginnen.
4. LinkedIn
LinkedIn is voor 2020 erg belangrijk. Het bereik is nog relatief hoog voor organische berichten. LinkedIn is voornamelijk nog zakelijk gefocust maar dat wordt langzaam minder. Steeds meer mensen schrijven zich in op het platform. Het is daarom ook belangrijk om nu in te zetten op LinkedIn. Hoe langer je wacht hoe lager het organische bereik zal zijn door de toenemende concurrentie.
5. WhatsApp
Je had het misschien niet zo snel gedacht maar ook WhatsApp behoort tot de social media kanalen. Veel Nederlanders maken gebruik van WhatsApp. Maak dit kanaal dan ook beschikbaar voor je klanten. Hierdoor kun je klanten met vragen snel van informatie voorzien. Wel is het belangrijk om snel te reageren op klanten, dit zijn zij namelijk gewend op WhatsApp.
6. YouTube
YouTube bestaat sinds 2006 en is naast social media kanaal ook een zoekmachine. Het is na Google de 2de zoekmachine ter wereld betreft gebruik. Erg belangrijk dus om hier aanwezig te zijn. Daarnaast kan je YouTube videos plaatsen op je website. Dit geeft een extra dimensie voor de bezoekers.
7. TikTok
TikTok is nog vrij nieuw maar heeft wel veel gebruikers. Op dit moment zijn dat nog veel jongeren. Toch zeggen experts zoals Gary V dat dit het moment is om in te stappen. Wat je bedrijf dan ook doet, maak content voor TikTok. Het organische bereik is erg hoog als je het vergelijkt met andere social media kanalen. Daarom is dit naast LinkedIn hét kanaal om in 2020 op in te zetten.
8. Pinterest
Pinterest is een gevestigde partij onder de social media kanalen. Het bestaat al sinds 2010 en het aantal gebruikers blijft de laatste jaren stijgen. Op Pinterest kun je afbeeldingen plaatsen met tekst. Denk bijvoorbeeld aan Infographics, recepten, stappenplannen, etc. Je kunt dit goed combineren met je website. Je doet dit door een link te plaatsen in het bericht.