Meteen naar de inhoud
Home » Blog » 5 Online marketing tips voor elke MKB’er

5 Online marketing tips voor elke MKB’er

    online marketing tips

    Dave Westdijk
    Online Marketeer

    Heb jij een specifieke vraag over dit onderwerp?


    Als ondernemer heb je vaak meerdere functies binnen het bedrijf. Soms ben je verkoper, de andere keer HR manager, en dan ben je weer marketeer. Het is daarom logisch dat je af en toe wat hulp kunt gebruiken bij je online marketing activiteiten. Ik help je daarom graag met een aantal online marketing tips die belangrijk zijn voor elke onderneming. Door deze tips in te zetten maak je jouw online marketing strategie effectiever, minder risicovol, overzichtelijker, verhoog je conversies (behaalde doelen) en verhoog je de klant retentie.

    Online marketing tip 1:
    Ga voor spreiding van je marketingkanalen

    Eén van de belangrijkste online marketing tips is de volgende: Zorg altijd voor een gezonde spreiding van je marketingkanalen. Sommige bedrijven zetten alleen in op search engine optimization (SEO) of online advertising. Niets is zo veranderlijk als online marketing. We weten inmiddels dat bedrijven zoals Google, Facebook en LinkedIn dagelijks hun algoritme wijzigen. Het gevaar van het inzetten op maar één van deze kanalen is dat je geen backup hebt wanneer de situatie wijzigt.

    online marketing tips

    Wat kan er gebeuren als je geen backup hebt?

    Stel je de volgende situatie voor: je zet alleen in op SEO. Je bent lekker aan je website bezig op het gebied van SEO. Al je verkeer komt vanuit Google en de aanvragen stromen binnen. Dat is natuurlijk geweldig! Tot het moment dat Google zijn algoritme compleet omgooit en van die aanvragen bijvoorbeeld nog maar een kwart overblijft.

    Hetzelfde geldt voor bedrijven die alleen inzetten op online advertising. Advertenties worden vaak vertoond op basis van biedingen. Er is immers maar een beperkt aantal plekken om advertenties te tonen. Het kan op dit moment zo zijn dat je veel leads binnenhaalt door Google Ads of Facebook voor een rendabele prijs. Morgen kan het zo zijn dat al jouw concurrenten ook inzetten op Google Ads en Facebook. Daardoor stijgen de prijzen voor advertenties en zijn de leads niet meer rendabel.

    Oplossing

    Zet in op verschillende marketingkanalen. Denk bijvoorbeeld aan SEO, SEA, social media marketing en email marketing. Als één van deze kanalen vervolgens wegvalt dan blijft er nog genoeg over om je bedrijf te laten draaien. Daardoor voorkom je onnodig risico.

    Online marketing tip 2:
    Zorg ervoor dat je website up-to-date is

    Zorg ervoor dat je website altijd up-to-date is. Websites moeten regelmatig bijgehouden worden om te voldoen aan de laatste eisen vanuit Google. Dit is niet alleen om Google tevreden te houden en goed te scoren op het gebied van SEO. Dit is voornamelijk om gebruikers op je website tevreden te houden.

    online marketing tips

    Wat als je website niet up-to-date is?

    Je kunt een hele goede marketingcampagne opzetten maar als je website niet in orde is levert het weinig op. Op het moment dat mensen je website eindelijk gevonden hebben dan wil je niet dat ze weggaan omdat een pagina langzaam laadt of omdat deze niet mobielvriendelijk is. Daarnaast bestaat de kans dat deze bezoekers niet meer terugkeren naar je website. Dus als jouw website vandaag de dag niet up-to-date is dan is de kans groot dat deze niet voldoet aan de eisen van Google en de wensen van gebruikers.

    Oplossing

    Update je website regelmatig en houdt tools van Google in de gaten. Denk bijvoorbeeld aan Google Search console. Deze tool geeft automatisch aan wanneer er iets op je website niet klopt. Daarnaast kun je gebruik maken van de PageSpeed Insights tool. Deze tool test of je website snel genoeg is voor desktop en mobiele apparaten.

    Online marketing tip 3:
    Definieer je doelgroep

    Zorg dat je precies weet wie je doelgroep is. Door je boodschap te richten aan iedereen zorg je dat deze bij niemand aansluit. Daarom kun je je marketingbudget effectiever inzetten als je weet wie je doelgroep is.

    online marketing tips

    Wat als je niet je doelgroep definieert?

    Je wilt dat je boodschap zo goed mogelijk aansluit op je doelgroep. Als je je doelgroep niet definieert krijg je een algemene boodschap die bij niemand aansluit. Dat zorgt voor een lagere ROI (Return On Investment). Het geld wat je in de campagne stopt bereikt namelijk ook mensen die jouw product of dienst nooit zullen aanschaffen. Door je doelgroep te bepalen kun je er vervolgens voor zorgen dat je boodschap alleen aan relevante mensen getoond wordt. Daardoor neemt de kans toe dat meer mensen je product of dienst aankopen binnen je budget. Daarnaast wordt het zonder gedefinieerde doelgroep erg lastig om te bepalen waar je moet investeren. Zit jouw doelgroep op Facebook, LinkedIn of Instagram?

    Oplossing

    Het is dus belangrijk om je doelgroep te bepalen. Je kunt je doelgroep bepalen door gebruik te maken van doelgroep eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht, beroep, locatie, etc. Vervolgens kun je bestaande klanten vergelijken en opdelen binnen de doelgroep eigenschappen. Wil je meer weten over het definiëren van je doelgroep? Lees dan de blog “Hoe bepaal je je doelgroep?”.

    Online marketing tip 4:
    Focus op elk fase van de customer journey

    Focus op elk fase van de customer journey, oftewel de klantreis. De klantreis bestaat uit de volgende fases: bewustwording, overweging, aankoop en loyaliteit. Wat je vaak ziet gebeuren is dat bedrijven zich enkel richten op de aankoopfase. Maar door dat te doen loop je omzet mis.

    online marketing tips

    Wat als ik mij richt op één fase?

    Je kunt de customer journey ook zien als een funnel. Je moet veel mensen bewust maken dat zij jouw product of dienst nodig hebben om uiteindelijk aan meer mensen iets te kunnen verkopen. Op het moment dat je je alleen richt op de aankoopfase krijg je dus geen mensen in je funnel. Want mensen laten het aanbod aan zich voorbij gaan wanneer zij niet bewust zijn je product of dienst nodig te hebben.

    Oplossing

    Je moet je dus richten op de hele customer journey. Naast de bewustwording moet je ook helpen bij de overwegende fase. Waarom hebben zij precies jouw product of dienst nodig en niet die van de concurrent?

    Pas na de overweging kun je inzetten op de verkoop. Want dan zijn mensen pas bewust dat ze je product nodig hebben en dat jij een goed bedrijf bent om bij te kopen. Maar ook na de verkoop ben je niet klaar. Je hebt namelijk net veel moeite gedaan om iemand klant te maken. Probeer deze klanten te behouden in de loyaliteits fase. Door deze klanten aandacht te blijven geven worden zij uiteindelijk een ambassadeur van je bedrijf en raden zij je bedrijf aan bij potentiële klanten. Mond-tot-mond reclame is nog steeds de meest effectieve soort marketing die zorgt voor nieuwe klanten.

    Online marketing tip 5:
    Analyseer je marketing activiteiten

    De laatste van alle online marketing tips is de volgende: zorg dat je je marketing activiteiten analyseert. Daarmee bedoel ik dat je gegevens moet verzamelen en doelen moet meten. Door je activiteiten te analyseren creëer je overzicht. Dit overzicht helpt je bij het bijsturen van je campagnes.

    online marketing tips

    Wat als ik mijn activiteiten niet analyseer?

    Op het moment dat je activiteiten niet analyseert weet je niet of je campagne goed draait. Het kan dan zo zijn dat je geld in een campagne steekt die niet veel oplevert. Maar het kan ook zo zijn dat de campagne nog meer zou kunnen opleveren als je er meer geld in steekt. Het hebben van overzicht in dit soort zaken is daarom erg belangrijk voor je bedrijf en het bepalen van je marketing strategie.

    Oplossing

    Je kunt veel gegevens analyseren dankzij Google Analytics. Mocht je Google Analytics nog niet gekoppeld hebben met je website doe dit dan meteen. Binnen Google Analytics kun je alles bijhouden wat er op je website gebeurt. Bijvoorbeeld vanuit welke kanalen mensen op je website komen en hoeveel doelen je hebt behaalt. Google analytics is een vrij uitgebreid programma. Wil je dit helemaal begrijpen? Volg dan de gratis Google analytics training van Google.