Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Hoe werkt Google? In 6 stappen uitgelegd

Hoe werkt Google? In 6 stappen uitgelegd

    hoe werkt google

    Dave Westdijk
    Online Marketeer

    Heb jij een specifieke vraag over dit onderwerp?


    Google is een belangrijk online marketing kanaal om bezoekers naar je website te leiden. Maar hoe bepaalt Google waar jouw website in de zoekresultaten terecht komt? Met andere woorden, hoe werkt Google?

    Hoe werkt Google in 6 stappen?

    Hoe werkt Google? Hieronder wordt in 6 stappen uitgelegd hoe Google tot relevante resultaten komt op zoekopdrachten.

    1. Websites

    Het internet is ondenkbaar groot. Op dit moment bestaan er ongeveer 1,8 miljard websites. En elke minuut komen daar websites bij. Logisch dus dat we niet alle informatie zelf kunnen scannen om de meest relevante resultaten te vinden. Google doet dat daarom al 22 jaar voor ons. Google probeert het voor ons makkelijk te maken om van alle websites op het internet de meeste relevante informatie te tonen.

    2. Crawlen

    Om de meest relevante informatie te kunnen tonen moet Google eerst alle informatie op het internet lezen. Maar hoe ga je zoveel websites op het internet lezen? Daar heeft Google robots voor ontwikkeld, deze worden ook wel spiders genoemd. Deze spiders zijn dag en nacht websites aan het scannen. Het scannen van websites door zoekmachines wordt crawlen genoemd.

    3. Indexeren

    Nadat een pagina op een website is gecrawld wordt besloten door de spider of deze pagina wordt opgenomen in de database. Het opnemen van pagina’s in de database van Google wordt indexeren genoemd. Je kunt dit het beste zien als een hele grote bibliotheek waar de pagina wordt bewaard tot deze wordt opgeroepen.

    hoe werkt google

    4. Zoekopdracht

    De pagina’s die geïndexeerd zijn wachten nu op een relevante zoekopdracht. Dat werkt als volgt: een gebruiker opent Google, voert een zoekwoord in en klikt op enter. Op dat moment gaat er een geheim proces aan de gang om de juiste pagina’s te selecteren, namelijk het Google algoritme.

    5. Google algoritme

    Google gebruikt een algoritme om per zoekopdracht te bepalen welke pagina’s in welke volgorde getoond moeten worden. Dit algoritme houdt ongeveer rekening met 200 tot 300 factoren. Dit is een schatting omdat het algoritme van Google geheim is. Toch weten we dankzij marketeers welke factoren belangrijk zijn. Een aantal belangrijke factoren zijn namelijk:

    • Content
    • Snelheid
    • Links
    • Mobielvriendelijkheid
    • Veiligheid

    6. Zoekresultaten

    Nadat het algoritme zijn werk heeft gedaan wordt er een lijst opgesteld met de meest relevante pagina’s die aansluiten op de zoekopdracht. Deze worden door het algoritme uit de database opgehaald en getoond op de zoekresultatenpagina. De pagina op de eerste positie wordt als meest relevant gezien. Let wel op, het gaat hier niet om de advertenties. De opbouw van de advertenties op de zoekresultatenpagina werkt anders.

    Hoe werkt Google voor jou?

    Wat kun je met deze informatie? En hoe werkt Google voor jou? Het belangrijkste om te onthouden uit dit verhaal is dat Google veel waarde hecht aan relevante resultaten voor haar gebruikers. Er zijn namelijk heel veel websites die dagelijks content creëren. Aan jou dus de taak om de meeste relevante antwoorden te geven op de vragen die gesteld worden. Dit kun je doen door te investeren in SEO. Door in te zetten op SEO creëer je pagina’s die aansluiten op zoekwoorden. Google geeft namelijk vrij op welke zoekwoorden gezocht worden en hoe vaak. Het enige dat jij nog moet doen is de intentie van het zoekwoord goed inschatten en de juiste antwoorden geven op de juiste vragen.