Hoe bepaal je je doelgroep? Dat is de vraag die elke ondernemer zichzelf wel eens gesteld heeft. Er zijn verschillende aspecten die je helpen bepalen wie jouw doelgroep is. Maar voordat ik dat bespreek is het goed om eerst iets helder te krijgen… Waarom is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is?
Waarom is je doelgroep bepalen belangrijk?
Je wilt het liefst dat jouw product voor iedereen geschikt is. Het probleem is dat als je daar op inzet je waarschijnlijk met lege handen achter blijft.
Je doelgroep bepalen is namelijk heel belangrijk. Je wilt natuurlijk niet al je marketingbudget spenderen om er vervolgens achter te komen dat je doelgroep niet of verkeerd geformuleerd is. Daarom heb ik een lijst gemaakt met de belangrijkste redenen om je doelgroep te bepalen.
1. Betere ROI
Gooi je marketingbudget niet weg! Hoe specifieker je jouw doelgroep kan bepalen hoe hoger het rendement op je investering.
Laat staan dat je pannensets verkoopt. Je toont vervolgens een advertentie aan 2 groepen van beide 1000 mensen. De ene groep is een algemene groep waar iedereen in zit. De andere groep bestaat uit echte kookliefhebbers. Onder welke groep denk jij dat je advertentie beter scoort?… Precies! De groep met kookliefhebbers.
Daarom zorgt een doelgroep voor een betere Return On Investment.
2. Effectieve communicatie
Effectief communiceren met je doelgroep kan alleen wanneer jij weet wie je doelgroep is. Grote kans dat je met een algemene boodschap niemand bereikt. Daarnaast kun je content afstemmen op wat belangrijk is voor jouw doelgroep. Er zijn namelijk veel verschillende soorten content.
3. Weten waar je moet investeren
Op het moment dat jij je doelgroep helder hebt weet je beter waar zij zich bevinden. Dit helpt bij het bepalen waar je je tijd en geld in gaat investeren. Bevindt jouw doelgroep zich op Instagram? Misschien wel op LinkedIn? Of toch op YouTube?
Hoe bepaal je je doelgroep?
Er zijn dus verschillende redenen waarom je je doelgroep moet bepalen. Dat brengt ons terug op de vraag… Hoe bepaal je je doelgroep? Dit kan het best beantwoord worden aan de hand van een aantal tips.
Tip 1: Doelgroep eigenschappen
Belangrijk in het bepalen van je doelgroep zijn de doelgroep eigenschappen. Door middel van deze eigenschappen kun je de markt makkelijk segmenteren. De eigenschappen zijn anders voor B2C (Business To Consumer) en B2B (Business To Business). Voor B2B komen er namelijk een aantal eigenschappen bij.
B2C doelgroep eigenschappen
Richt jij je met jouw product of service op consumenten? Dan heb je genoeg aan de doelgroep eigenschappen voor B2C. Zie de volgende punten.
- Leeftijd
- Geslacht
- Taal
- Locatie
- Beroep
- Opleidingsniveau
- Inkomen
- Interesses
- Levensfase
B2B doelgroep eigenschappen
Richt jij je op de zakelijke markt? Dan moet je rekening houden met de lijst hierboven maar ook met een aantal extra punten. Zie hieronder de doelgroep eigenschappen die in B2B worden toegevoegd.
- Branche
- Aantal werknemers
- Omzet
Tip 2: Vergelijk bestaande klanten
Om je doelgroep te bepalen kun je het beste beginnen bij je bestaande klanten. Wie zijn jouw klanten en wat hebben zij gemeen? Het is handig om antwoord te geven op deze vraag door gebruik te maken van de lijst met doelgroep eigenschappen. Zo kom je erachter dat jouw bestaande klanten best wel wat gemeen hebben. Maar ook dat er meer mensen zijn zoals je bestaande klanten die jou nog niet kennen! Met deze informatie kun je vervolgens advertenties maken die aansluiten bij deze specifieke doelgroep.
Tip 3: Bepaal welk probleem je oplost
Bepaal welk probleem je oplost met je product of dienstverlening. Welke mensen willen dat dit probleem wordt opgelost? Door hier antwoord op te geven krijg je een beter beeld wie je kunt targetten. Daarnaast kun je beter meten of je het probleem ook echt oplost. Misschien zal je jouw product of dienst moeten aanpassen om beter aan te sluiten bij de doelgroep.
Tip 4: Bekijk de concurrentie
Bekijk je concurrenten en wie zij targetten. Hierdoor kun je jouw doelgroep aanscherpen. Daarnaast zijn er wellicht kansen die de concurrentie niet ziet. Denk bijvoorbeeld aan een niche markt.
Er zijn verschillende plekken om je concurrent te analyseren. Zo kun je de Social media kanalen bekijken. Wie spreken zij aan wie reageren er op hun Social Media berichten. Daarnaast kun je reviews op de website bekijken, deze zijn hoogstwaarschijnlijk van de doelgroep waar de concurrent zich op richt.
Wat doe ik nu ik mijn doelgroep heb bepaald?
Probeer je in de doelgroep in te leven. Wat willen zij lezen, zien en horen? Waar willen ze dit lezen, zien of horen? Welk probleem willen zij opgelost hebben? Sluit je product en communicatie op hen aan.