Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Alle 20 soorten content die er zijn

Alle 20 soorten content die er zijn

    20 soorten content

    Dave Westdijk
    Online Marketeer

    Heb jij een specifieke vraag over dit onderwerp?


    Er zijn veel verschillende soorten content die je kunnen helpen bij het verspreiden van je boodschap. Iedereen neemt informatie anders op. Daarom is het in content marketing verstandig om in te zetten op verschillende tactieken. In dit blog ben ik op onderzoek gegaan naar alle soorten content die er zijn en heb ze voor jou opgesomd.

    Soorten Content tactieken

    Hier vind je een overzicht van alle soorten content tactieken die je kunt inzetten.

    1. Audiobooks

    Audiobooks zijn ingesproken boeken die mensen als audio kunnen luisteren. Zo kun je bijvoorbeeld je ebook inspreken voor de mensen die geen tijd hebben om te lezen maar wel op weg naar werk tijd hebben om te luisteren.

    Er zijn verschillende platformen waar je jouw Audiobooks kunt uploaden. Daarnaast kan je het ook aanbieden via je eigen website.

    2. Blogs

    Een blog (ook wel een weblog) is een content tactiek die veel verschillende formats kan bevatten. Het zijn stukken tekst die informatief en vaak informeel geschreven zijn.

    Van alle soorten content zijn blogs één van de bekendste. Bloggen is al jaren een populaire manier van content marketing. Je kunt aan de hand van zoekwoorden bepalen waar jouw doelgroep over zou willen lezen en hierover schrijven.

    Normaal gesproken plaats je een blogpost op je eigen website. Maar je kunt ook op andere websites je Blogpost plaatsen. Dit wordt vaak Gastbloggen genoemd.

    Soorten Content blog

    3. Podcast

    Podcast zijn audiofragmenten. Het is als het ware een soort radio. Podcasts zijn een makkelijke manier van content maken. Je kunt dezelfde inhoud gebruiken als in je Blogs of andersom. Afhankelijk van je doelgroep kun je korte Podcast fragmenten maken van een aantal minuten of lange fragmenten van een uur of meer.

    Ik raad aan om je podcast beschikbaar te stellen via een platform. Er zijn vrij veel partijen die je Podcast kunnen hosten.

    4. Presentaties

    Je kunt je informatie delen door middel van een presentatie. Dit is simpelweg een slideshow van de informatie die je wilt delen.

    Je kunt dit via je website beschikbaar stellen maar ook via Slideshare van LinkedIn.

    5. Foto’s

    Een foto is een visuele manier die je kunt helpen bij het verspreiden van je boodschap. Foto’s kun je namelijk op verschillende manieren verspreiden. Je kunt ze bijvoorbeeld op je website plaatsen of op Social Media.

    6. Video’s & Vlogs

    Je kunt verschillende soorten video’s maken. Dit is afhankelijk van je doelgroep. Zo kun je jouw doelgroep van informatie voorzien, een interview houden met een interessant persoon, je podcast uploaden als video en veel meer. Een bekend kanaal om je video’s te uploaden is YouTube.

    Alle blogs die je schrijft kun je ook omzetten naar vlogs. Zo kun je bestaande content hergebruiken.

    7. Social Media post

    Een social media post is een bericht die geplaatst wordt op Social Media kanalen. Belangrijke Social Media kanalen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Je kunt de content aanpassen afhankelijk van het kanaal waar je het op plaatst. Zo kun je bijvoorbeeld op Instagram de hashtags niet vergeten.

    Soorten content social media

    8. Newsletter

    Door middel van newsletters, ook wel een nieuwsbrief, kun je mensen informeren. Zo kun je informeren over je bedrijf, nieuwe product, of nieuwe blogs die online zijn gekomen. Vaak wordt een newsletter verstuurd per email. Email is nog steeds een belangrijke manier om onder de aandacht te komen.

    9. Templates

    Het delen van templates kan waardevolle content zijn. Je kunt je bezoekers helpen tijd te besparen door een vooropgezet template op te maken. Denk bijvoorbeeld aan een doelgroep template die jouw helpt bepalen wie jouw doelgroep is.

    Deze templates kun je gemakkelijk beschikbaar stellen op je website.

    10. Whitepaper

    Zet je kennis over een onderwerp in een whitepaper. Mensen kunnen dit dan downloaden als pdf en hebben jouw kennis altijd bij de hand. Ook kunnen ze dit makkelijk delen met collega’s. Whitepapers worden voornamelijk ingezet door bedrijven in B2B.

    Whitepapers kun je ook via je website beschikbaar stellen. Je kunt dit beschikbaar maken voor iedereen of enkel voor mensen die gegevens achter laten. Denk hierbij aan een e-mailadres.

    11. Ebooks

    Ebooks zijn boeken waarin je je kennis deelt. Kenmerkend voor een ebook is dat je uitgebreid op een onderwerp in gaat. Het moet echt aanvoelen als een boek. Je kunt deze beschikbaar stellen op je website.

    12. Case Studies

    Een case study is een document waarin een probleem van een bepaalde situatie wordt geschetst. Vervolgens wordt er een oplossing beschreven en het resultaat van de oplossing voor deze specifieke Case. Lezers kunnen deze oplossing wellicht toepassen voor hun specifieke probleem.

    Je kunt dit plaatsen op je website maar ook als download beschikbaar stellen.

    13. Infographics

    Door Infographics kun je complexe informatie op een makkelijke visuele manier overbrengen. Naast je website is Pinterest een goed kanaal om je Infographics op te delen.

    14. E-course

    In een E-course kun je potentiële klanten lesgeven over bepaalde onderwerpen. Zo kun je mensen zelf laten inzien waarom iets belangrijk is.

    Er zijn platformen waar je je E-course beschikbaar kunt stellen. Ook kun je dit op je eigen website plaatsen.

    15. Webinars

    Een Webinars komt van het woord seminar. Deze term wordt vaak gebruikt om een lezing of een college aan te duiden. Een Webinars is dus een lezing via het internet. Vaak gebeurt dit live en moeten mensen zich inschrijven.

    Ook voor Webinars zijn er platformen beschikbaar die je kunnen helpen bij het hosten.

    16. Reviews

    Reviews zijn belangrijke stukken content. Wat klanten van jou vinden kan potentiële klanten overtuigen om ook voor jou te kiezen. Het probleem is echter dat je dit niet zelf kunt maken. Wel kun je jouw klanten vragen om een review. Doe dit dan ook altijd! Mond tot mond reclame is tenslotte nog altijd het meest effectief.

    Google mijn bedrijf is een belangrijk platform om reviews op te verzamelen. Dit kan namelijk helpen bij je lokale vindbaarheid. Ook zijn er genoeg andere platformen zoals klantenvertellen. Vergeet ook niet om positieve reviews op je website te plaatsen.

    17. Tools

    In bepaalde branches kan het een goede tactiek zijn om tools beschikbaar te maken. Een tool is een soort content die het voor de gebruiker makkelijker maakt om een taak te voltooien. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker ook zal terugkeren naar je website. Denk daarbij aan calculators bijvoorbeeld.

    Ik raad aan om deze tool altijd op je website beschikbaar te maken. Tools kunnen namelijk makkelijk voor links zorgen naar je website. Dat is uiteraard weer goed voor SEO.

    18. Quizzes & Polls

    Een quiz of een poll zorgt voor interactie met klanten/potentiële klanten. Naast het feit dat je interactie hebt kom je ook meer over je doelgroep te weten. Daarop kun je ze beter van content voorzien in bijvoorbeeld een Blog.

    Je kunt Quizzes of Polls beschikbaar stellen op je website maar ook op bepaalde Social Media kanalen.

    Soorten content polls

    19. Kennisbank

    In een kennisbank kun je al je content delen. Hier kun je bijvoorbeeld termen uit de industrie begrijpelijk maken. Door een bezoeker kennis te geven over belangrijke termen kom je over als een expert. De kennisbank plaats je altijd op je website. Dit heeft namelijk ook een positief effect op je SEO.

    20. FAQ

    FAQ staat voor Frequently Asked Questions, oftewel veelgestelde vragen. Deze content kan helpen om zorgen bij potentiële klanten weg te nemen. Door dit weg te nemen wordt de kans vergroot om toch contact op te nemen of toch je product aan te schaffen. Verzamel daarom alle vragen die klanten hebben. Al deze vragen en antwoorden plaats je op je eigen website.