Featured Snippets

Google toont steeds meer antwoorden op zoekopdrachten op de SERP (Search Engine Result Page). Dit gebeurt aan de hand van featured snippets, of te wel aanbevolen fragmenten. Lees hier wat deze snippets zijn.

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet (ook wel een aanbevolen fragment) word getoond in zoekmachines als antwoord op een zoekresultaat. Een gedeelte van een website waarin het antwoord voorkomt wordt hierdoor getoond aan de persoon die de zoekquery heeft verricht (zoals in de afbeelding hieronder vertoond). Hierdoor hoeft de hele pagina niet getoond te worden, en hoeven mensen niet de hele pagina te lezen.

voorbeeld van een featured snippet/aanbevolen fragment

Ahrefs studie naar Featured snippets

Het onderzoek dat Ahrefs heeft uitgevoerd, is gebaseerd op 2 miljoen zoekwoorden die een featured snippet hebben in de zoekresultatenpagina. Uit dit onderzoek is gebleken dat pagina’s die als featured snippets getoond worden minder clicks krijgen dan de pagina die daar rechtstreeks onderstaat. Om precies te zijn krijgt de snippet gemiddeld 8.6% van de clicks, en de pagina daaronder 19,6% van de clicks. Ter vergelijking, op een zoekresultatenpagina zonder featured snippet krijgt de eerste pagina gemiddeld 26% van de clicks.

Daarnaast is het aangetoond in het onderzoek dat er op pagina’s met een featured snippets minder geklikt wordt. Dit is geen verassing aangezien het doel van deze functie is om direct antwoord te geven op een zoekquery.

Het voordeel van deze snippets zijn dat zelfs pagina’s die op plek 9 in de zoekresultatenpagina staan een kans maakt om hier getoond te worden. Daardoor kan meer verkeer gedreven worden naar een pagina die lager op de zoekresultatenpagina staat. En kan verkeer “gestolen” worden van de website die op plaats 1 staat.
Ahrefs raad aan om het volgende te doen als het gewenst is om een pagina te laten ranken voor een featured snippet:

  • Creëer goede content
  • Zorg dat de pagina voorzien is van de vraag en het antwoord
  • Zorg dat de format van de content het zelfde is als in de featured snippet

In het geval dat een featured snippet niet gewenst is kan er een meta tag aan de pagina toegevoegd worden waardoor deze pagina niet als featured snippet getoond wordt. Houdt u er rekening mee dat een normale rich-snippet door deze meta tag ook niet getoond wordt.

Mocht u eerste staan in de google zoekresultatenpagina dan kan de introductie van een snippet op deze zoekresultatenpagina ervoor zorgen dat het verkeer fors daalt. Probeer daarom in aanmerking te komen voor deze featured snippet om het verkeer op uw website te behouden. Mocht u lager in de zoekresultatenpagina staan, kan het een mooie mogelijkheid bieden om meer verkeer te realiseren door deze snippets.

Lees het gehele onderzoek van Ahrefs