Meteen naar de inhoud

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Donderdag 6 juni 2017, heeft Google laten weten de AMP compressie update te hebben doorgevoerd. Door deze compressie update moet de mobiele ervaring voor gebruikers verbeteren.

Alle Accelerated Mobile Pages documenten vanuit het Google AMP cache worden nu gepresenteerd met Brotli, wat veel bandbreedte zou moeten schelen. Pagina’s worden hierdoor nog sneller geladen dan zij al deden.

In dit artikel wordt Accelerated Mobile Pages uitgebreid besproken. Zo wordt besproken wat dit voor invloed heeft op jouw werk als online marketeer. Moet je inzetten op AMP of nog even wachten?

Mocht je nu denken, wat is het eigenlijk? Geen zorgen, hieronder vindt je nog even een kleine uitleg.

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, oftewel Versnelde Mobiele Pagina’s. Het doel van dit project is, zoals de naam al zegt, om pagina’s ontzettend snel te laden op mobiele apparaten.

Een AMP is dus eigenlijk een vermagerde versie van een normale HTML pagina. Doordat deze pagina zoveel minder groot is, is het dus mogelijk om dit snel aan te bieden aan mobiele gebruikers.

Het Accelerated Mobile Pages project is een open source project, wat inhoudt dat iedereen de code van de software kan bekijken, bewerken en verbeteren.

Om AMP te laten werken is het belangrijk dat 3 componenten geïmplementeerd zijn, namelijk:

  • AMP HTML: dit is de HTML van een pagina waaraan een aantal elementen toegevoegd zijn speciaal voor AMP
  • AMP JS : dit is de JavaScript die zorgt voor de snelle weergaven van de pagina.
  • Google AMP cache: dit zorgt ervoor dat gecashte AMP HTML pagina’s aan worden geboden.

Waarom het belangrijk is om pagina’s sneller te tonen aan mobiele gebruikers leest je hieronder.

een voorbeeld van AMP Accelerated Mobile Pages

Waarom is AMP belangrijk?

Het is nu duidelijk wat AMP inhoudt, en wat de componenten zijn om het te laten werken. Maar waarom is het belangrijk om pagina’s op mobiele apparaten sneller te tonen?

Het aanbieden van versnelde mobiele pagina’s is belangrijk voor een aantal redenen.

Hoge bounce rate

Stel je voor, je zit in de metro en zoekt een artikel over online marketing op Google. Je typt de zoekquery in waarvan je verwacht dat het meest relevante artikel getoond wordt. Uiteindelijk klik je op zoeken, en een lijst van zoekresultaten wordt getoond.

Je klikt de eerste link aan uit de zoekresultatenlijst.

Vervolgens lijkt het eeuwig te duren voordat de pagina is geladen, je raakt gefrustreerd, zo gefrustreerd zelfs dat je denkt, laat maar zitten. Op dit moment klik je de pagina weg.

Dit is waarschijnlijk iedereen wel eens overkomen.

Het toont ook gelijk aan waarom het belangrijk is om een pagina snel te laten laden. Bezoekers van uw website hebben vaak niet het geduld om te wachten tot de pagina geladen is. En als ze het geduld wel kunnen opbrengen om de pagina te laten laden, is de kans kleiner dat ze uiteindelijk verder klikken.

Door AMP blijven bezoekers langer op de website.

zoekwoorden

Hogere ranking

Iedereen wilt graag een hogere ranking waardoor meer verkeer naar de website wordt geleid. Wat uiteindelijk moet leiden tot meer conversies.

Zoals we weten wilt Google graag haar gebruikers tevreden stellen door relevante informatie snel te kunnen tonen. Het is al langer bekent dat de snelheid waarmee een pagina geladen wordt een ranking factor is.

AMP op zichzelf is geen ranking factor. Toch kan een versnelde mobiele versie zorgen voor een hogere ranking in de mobiele resultaten. Doordat de pagina sneller laad zal deze een voorkeur krijgen boven langzame pagina’s.

Google analytics voor AMP

Google analytics voor AMP is lange tijd een probleem geweest. Toch heeft Google 16 mei, aangegeven Google analytics te verbeteren voor deze versnelde pagina’s. Voornamelijk om de interactie in kaart te brengen tussen AMP en normale pagina’s.

Dit is niet enkel een verbetering, maar duidt ook aan dat Google wel degelijk investeert in het project van versnelde pagina’s.

Alle voordelen staan nu op een rijtje maar je weet nog steeds niet of je tijd en geld moet investeren om mobiele pagina’s sneller te laten laden. Laten we daarom kijken wat er gebeurt als je AMP aan je voorbij laat gaan.

Wat als je niet investeert in AMP?

Is het een ramp als je op dit moment geen AMP geïnstalleerd hebt op bepaalde pagina’s?

Als je besluit toch niet te investeren in het versnellen van pagina’s dan kan dat leiden tot een hogere bounce rate voor mobiele gebruikers dan nodig zou zijn.

Ook zou het in theorie kunnen dat pagina’s die wel AMP geïmplementeerd hebben, hoger eindigen dan jouw normale HTML pagina’s. Simpelweg doordat deze sneller laden. Wel moet erbij gezegd worden dat dit niet 100% zeker is.

Met andere woorden, het niet investeren in het versnellen van pagina’s houdt dus in dat je conversies mis zou kunnen lopen.

Toch is het niet geheel een drama. Er is namelijk ook nog een nadeel aan AMP.

Zoals juist vermeld, wordt Google analytics voor AMP verbeterd. Toch zijn er ook nog een hoop andere analyse software programma’s die niet functioneren met de Accelerated Mobile Pages. Dus als je van andere software gebruik maakt dan Google Analytics moet hier rekening mee gehouden worden.

Een ander nadeel is het volgende.

In oktober 2016 heeft de Wall Street Journal een artikel gepubliceerd waarin wordt aangegeven dat uitgevers niet allemaal enthousiast zijn over AMP. Zo stellen zij dat veel uitgevers minder aan omzet ophalen via AMP dan via normale pagina’s. Er wordt vrijwel de helft minder binnengehaald.

De reden hiervoor is dat niet alle soort advertenties getoond mogen worden op AMP. Een voorbeeld van zo’n advertentie zijn de bekende pop-up advertenties.

Dus als je een website hebt die inkomen genereerd vanuit advertenties, dan kan het zo zijn dat omzet misgelopen wordt door AMP.

Ook zijn er berichten dat het lastig is om door te klikken van een AMP naar een normale webpagina. Gebruikers zijn hierdoor eerder geneigd terug te klikken naar Google dan verder op de website.

Uiteindelijk moet je voor jezelf afwegen wat belangrijker is voor jouw website.

Mocht je jezelf niet willen laten stoppen door de minpunten en wil je graag AMP implementeren dan lees je hieronder hoe je dat moet doen.

Hoe implementeer je AMP op jouw website?

Om AMP te instaleren op jouw website zijn 6 stappen vereist. Deze zijn te vinden op de website van het AMP project.

Deze 6 stappen bestaan uit:

  • Het creëren van een AMP HTML pagina.
  • Een plaatje uploaden
  • Verander de presentatie en lay-out
  • Bekijk het voorbeeld en valideer de pagina
  • Pagina voorbereiden om gevonden en verspreidt te worden
  • Laatste stappen voor uitgeven

Conclusie

Na het bekijken van alle informatie kan gezegd worden dat Accelerated Mobile Pages telkens wordt verbeterd. Er zijn veel voordelen aan het aanbieden van pagina’s door middel van AMP.

Toch zijn er ook nadelen. Voornamelijk als je website afhangt van advertenties. De omzet behaald door advertenties zou kunnen dalen door AMP omdat niet alle soort advertenties ondersteund worden.

Als dit geen punt is voor jouw website, en je wilt het implementeren moeten er 6 stappen gevolgd worden.

Volg mij op Social Media