Home » Blog » Meertalige website: Subdomein of een Subfolder?

Meertalige website: Subdomein of een Subfolder?

meertalige website subdomein of een subfolder

Kort geleden ben ik begonnen met het bloggen over Online Marketing. Aangezien ik mijzelf voornamelijk richt op de Nederlandse markt, schrijf ik alle teksten in het Nederlands. Toch zou ik ook graag artikelen willen schrijven in het Engels.

De vraag die ik mijzelf daarop stelde was, “zal ik deze Engelstalige blog onder een subdomein of een subfolder onderbrengen?”.

Subdomein https://en.davewestdijk.nl of subfolder https://davewestdijk.nl/en/

Hierop ben ik op onderzoek uitgegaan en ben ik weer een aantal dingen wijzer geworden. Wanneer vragen beantwoord werden kwamen er weer nieuwe naar boven. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen wat het beste is, een subdomein of een subfolder? Lees verder om daarachter te komen.

Maar laten we beginnen bij de basis.

Wat is een subdomein?

Een subdomein is een domein dat zich bevindt onder een algemeen domein. Als een algemeen domein “http://voorbeeld.nl” is, dan is een subdomein, “http://voorbeeld.voorbeeld.nl”. Het bekendste voorbeeld van een subdomein is “www”, officieel gezien is dit ook een subdomein.

Wat is een subfolder?

Een subfolder, ook wel een subdirectory, is een map die zich bevindt in de rootdomein van een website. Een voorbeeld van een subfolder is “http:// voorbeeld.nl/voorbeeld/”. Hierin is het gedeelte na de rootdomein, “voorbeeld.nl”, de subfolder, “/voorbeeld/”.

Dus nu is het verschil tussen subdomein en subfolder in definitie bekent. Maar wat is het beste om te gebruiken voor mijn site.

subdomein vs. subfolder davewestdijk.nl

Subdomein of een Subfolder?

Over het algemeen wordt door de meeste online marketeers aangeraden om een subfolder te gebruiken. Onder een subfolder worden namelijk alle positieve punten van de website behouden door zoekmachines. Maar onder een subdomein moeten deze punten opnieuw worden opgebouwd.

De punten waar ik het over heb zijn de opgebouwde autoriteit en het vertrouwen van een website. Deze punten bepalen voor een groot gedeelte hoe een nieuwe pagina onder de zelfde rootdomein gezien worden. Het heeft dus een voordeel wanneer een zoekmachine een nieuwe pagina ontdekt en deze onder een rootdomein valt met een hoge autoriteit en vertrouwen.

Het tegenovergestelde geld dus voor een subdomein. Er wordt geen rekening gehouden met de opgebouwde autoriteit en het vertrouwen van de rootdomein. En dit zal onder deze rootdomein opnieuw moeten worden opgebouwd.

Rand Fishkin van moz.com heeft een interessante Whiteboard Friday video gemaakt over dit onderwerp, waarvan ik denk dat het waard is om te bekijken.

Waarvoor dient een Subdomein?

De vraag die ik mijzelf op het vorige antwoord stelde was simpel weg; “waarvoor dient dan eigenlijk een subdomein?”. Hierop ben ik verder gaan zoeken.

Na veel zoeken kwam ik achter het antwoord op de vraag in het boek “The Art of SEO”, onder andere schreven door Eric Enge.

Het gebruiken van een subdomein kan in enkele gevallen beter zijn dan een subfolder.

Dat een onderwerp van nieuwe content zo verschilt met de originele content, dat het niet logisch is om het op de zelfde rootdomein te houden. Bijvoorbeeld, laat staan dat ik zou gaan bloggen over films, dan is het niet logisch om dat op dezelfde rootdomein te houden als mijn blogs over online marketing. In dat geval zou het logischer zijn om de volgende subdomein aan te maken, https://films.davewestdijk.nl.

Gebruikers zien hierdoor direct waar een website overgaat, en vanuit een marketing standpunt is dat natuurlijk erg handig. Google heeft dit zelf natuurlijk ook gedaan haar diensten, zoals images.google.nl of books.google.nl.

Maar wat nou als het onderwerp hetzelfde is, maar de taal van de content anders is.

meertalige website

Is content in een andere taal genoeg reden voor een subdomein?

Met andere woorden, ziet google het als iets negatiefs om 2 verschillende talen te hebben op 1 website?
Om deze vraag te beantwoorden moet een sub vraag beantwoordt worden.

Hoe herkent Google de taal en locatie van pagina’s op een website?

Je zou denken dat het helpt om de taal van de website te specificeren door de html tag “lang=”. Maar volgens John Mueller wordt dit attribuut totaal genegeerd. Bekijk de video hieronder vanaf minuut 55:50.

In een artikel van Google over internationale targeting wordt aangegeven hoe de locatie van een website wordt bepaalt. Google kijkt voornamelijk naar de Top Level Domain van een website om te bepalen op welk land een website gericht is.

Doordat de TLD van mijn website .nl is zal google de website beschouwen als een website gericht op Nederland. Wanneer de taal van mijn website anders is dan Nederlands zal Google automatisch herkennen.

Dus als iemand in Nederland in het Engels zoekt, zal indien relevant de Engelse versie getoond worden in de zoekresultatenpagina. Dit betekent overigens niet dat de website is uitgesloten van de zoekresultaten in andere landen dan Nederland.

Google houdt rekening met een attribuut in de HTML van een pagina, waardoor webmasters kunnen aangeven of de pagina is vertaald.

Hreflang attribuut

Indien de website is vertaald kan gebruik worden gemaakt van het hreflang attribuut. Dit attribuut moet dan geplaatst worden binnen de head tag van de pagina. De hreflang tag ziet er als volgt uit:

Deze link tag dient geplaatst te worden op de Engelse versie van de pagina. Dit om aan te duiden dat de alternatieve versie van de Engelse pagina gevonden kan worden op https://voorbeeld.nl, en dat de taal van de pagina in de link Nederlands is.

Google geeft uitgebreid uitleg over het hreflang attribuut in een support document. Om gemakkelijk hreflang tags te maken raad ik aan om deze generator te gebruiken.

Dus nu is het duidelijk dat één website met content in verschillende talen geen probleem hoeft te zijn vanuit een SEO perspectief. Dan moeten wel de juiste maatregelen genomen worden.

autoriteit voor websites

Autoriteit Opbouwen

Dan komt het dus eigenlijk neer op de vraag, “Wil ik autoriteit opbouwen voor 1 website of 2 websites?”.

Als een website een hoge autoriteit heeft betekent het dat veel websites naar deze website linken. Het is dan wel van belang dat de websites dezelfde onderwerpen bespreken. Bijvoorbeeld, als er veel gelinkt wordt naar een website over online marketing door andere websites die over online marketing gaan, kan die website gezien worden als een website met een hoge autoriteit.

Er zijn meerdere aspecten die de autoriteit van een website bepalen, maar niemand weet precies welke dat allemaal zijn.

Autoriteit is belangrijk omdat het een van de vele, maar een hele belangrijke, factor is voor zoekmachines. Deze bepalen aan de hand van autoriteit, onder andere, waar in de zoekresultatenpagina’s de website getoond wordt.

Het opbouwen van autoriteit voor één website is niet gemakkelijk, laat staan voor twee. Onder één website is het zo dat als de Engelse versie van de website veel links krijgt, de Nederlandse versie daar ook een voordeel uithaalt. Daardoor zal de autoriteit van de gehele website omhoog gaan. Onder een subdomein zal het voordeel in zo’n situatie minder zijn.

Conclusie

Na het verzamelen van al deze informatie is het antwoord dan eindelijk daar. Dus “zal ik deze Engelstalige blog onderbrengen onder een subdomein of een subfolder?”.

Ik heb besloten om mijn Engelstalige blog onder te brengen onder een subfolder. De keuze is hierop gevallen doordat het meer voordelen met zich mee brengt om alle content onder 1 domein te houden. Daarnaast zijn er geen nadelen aan het hebben van meerdere talen op één website. Ook is het bouwen van autoriteit voor 1 website makkelijker dan voor 2 websites.

Voorbeeld https://davewestdijk.nl/en/

Mocht je van mening verschillen laat dan alsjeblieft een reactie achter met wat jou voorkeur heeft en waarom.

Ook zou ik het erg waarderen, als je genoten hebt van dit artikel, om het dan te delen op Social Media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *