Home » Blog » Adverteren op Google

Adverteren op Google

adverteren op google davewestdijk.nl

Adverteren op Google

Je bent overtuigd van het feit dat je wilt investeren in SEA, en wilt adverteren op Google. Maar hoe werkt adverteren op Google precies? (Nog niet helemaal duidelijk wat SEA is? Lees deze blog “Wat is SEA?“)

Om te kunnen adverteren op Google dien je gebruik te maken van Google Adwords. Dit is het platform waar Google haar diensten aanbied op gebied van online adverteren.

In dit artikel wordt besproken waar je allemaal kunt adverteren door middel van Google Adwords, maar ook hoe de Google advertentie veiling werkt.

 

Google Adwords

Zoals zojuist vermeldt is Adwords een online advertentie service aangeboden door Google. Iedereen kent Google van het gratis zoeken naar informatie of producten. Om dit gratis te houden bieden zij de kans voor bedrijven om online te adverteren op verschillende plekken binnen het Google netwerk.

Het adverteren moet leiden tot omzet voor Google, meer conversies voor de adverteerder, en relevantere advertenties voor de gebruikers van Google. Op deze manier wint iedereen.

Het is belangrijk dat relevante advertenties worden getoond aan de gebruikers. Google heeft hier baat bij doordat gebruikers de informatie vinden die zij zoeken, en hierdoor in het vervolg nogmaals gebruik zullen maken van de diensten van Google.

De adverteerder wilt graag relevante advertenties tonen aan de juiste gebruikers. Als gebruikers een advertentie zien waar ze bij voorbaat al geen interesse in hebben, dan is dat weggegooid geld. Adverteerders kunnen op verschillende plekken adverteren.

 

Waar kan je allemaal adverteren?

Als je wilt adverteren op Google dan kan dat op verschillende plekken. Google biedt verschillende soorten advertentieruimtes aan, zoals:

  • Zoekadvertenties: deze advertenties worden getoond op de zoekresultatenpagina’s van Google.
  • Display advertenties: door middel van display advertenties kunt u advertenties plaatsen op websites die zijn aangesloten bij het Google Netwerk.
  • Video advertenties: de video advertenties worden getoond voor het afspelen van een video of naast de video op YouTube.
  • Shopping advertenties: deze advertenties kunnen getoond worden wanneer een gebruiker op zoek is naar een specifiek product.
  • Mobiele advertenties: de mobiele advertenties kunnen op verschillende plaatsen getoond worden, en zijn aangepast voor mobiele apparaten. Een aantal plekken waar de advertenties getoond kunnen worden zijn de resultatenpagina’s van Google, mobiele apps, en de Google Play store.

 

Hoe werkt adverteren op Google?

Je hebt dus zojuist naar een product gezocht en bevindt zich op de resultatenpagina. Bovenaan staan een aantal advertenties. Maar hoe wordt nu bepaald welke advertentie op plaats één komt te staan en welke op plaats drie?

Dit wordt bepaald door Ad Rank.

Ad Rank

Hal Varian, hoofd econoom van Google, legt dit uit door middel van een video.

Het werkt als een soort veiling. Hal geeft in de video een voorbeeld van 4 personen die allemaal een advertentie willen plaatsen voor een bepaalde zoekterm. Elk van deze personen geeft aan wat zij maximaal willen betalen, dit wordt ook wel “bids” genoemd.

In een normale veiling krijgt de gene met het hoogste bod de eerste plaats, en de gene met het laagste bod de laatste plaats. Toch werkt het bij adverteren op Google anders.

Omdat Google relevante en bruikbare advertenties wilt tonen aan haar gebruikers worden er meerdere factoren meegenomen die de Ad Rank bepalen.

  • Verwachte CTR (Click-Through-Rate): de verwachte CTR is het percentage dat Google denkt dat er op de advertentie geklikt wordt wanneer deze getoond wordt. Als Google verwacht dat meer gebruikers klikken op advertentie A dan op advertentie B, dan zal advertentie A meer punten krijgen.
  • Landingspagina ervaring (landing page experience): een goede landingspagina zorgt voor een hoge score voor de landingspagina ervaring. Een goede landingspagina is een pagina die relevant is en originele content heeft, makkelijk is om te navigeren, en transparant is.
  • Advertentie Relevantie (Ad relevance): de relevantie van de tekst in je advertentie in vergelijking met de zoektermen van de gebruikers is belangrijk. Als de zoekterm niet overeenkomt met de tekst in de advertentie krijgt deze factor een lage score.
  • Advertentie Opmaak (Ad format): advertenties die meer informatie tonen over het bedrijf krijgen een hogere score. Denk hierbij aan advertentie-extensies zoals, telefoonnummers of site links.

Voor elk van deze factoren wordt een score bepaald. Na het optellen van de scores komt de adverteerder met de hoogste Ad Rank bovenaan in de advertenties te staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *